Masterclass Workshops

Interactieve workshops voor (gitaar) verenigingen, muziekscholen en artist seminars.

De klankkleur van Heitor Villa Lobos.

De eerste prelude voor gitaarsolo van Heitor Villa Lobos is wereldberoemd geworden en maakt onbetwist deel uit van het standaard repertoire van elke klassieke gitarist. In deze workshop staan we stil bij de specifieke klankkleur van deze compositie en de technieken die daarvoor nodig zijn. In twee eigen composities laat ik zien op welke wijze je geïnspireerd kunt worden door deze specifieke klankkleur. Het is een interactieve workshop waarbij gitaartechniek een belangrijke rol speelt.

Ter voorbereiding van deze workshop kunnen deelnemers de volgende stukken downloaden:

Prelude no 1: Heitor Villa Lobos

Hatikvah: Dingeman Coumou

Impromptue: Dingeman Coumou

Hoe speel ik Jazz Standards als solo arrangement op 
een klassieke gitaar?

Deze workshop gaat in op een traditie waarin bekend vocaal repertoire wordt bewerkt tot een solo arrangement voor klassiek gitaar. Eén van de mooiste voorbeelden uit de klassieke gitaarliteratuur is het lied "Ständchen" van Franz Schubert voor piano en zang, waarvan Johann Kaspar Mertz (1806-1856) een bewerking voor gitaarsolo maakte. Dit werk komt aan de orde in de workshop piano composities of orkestrale werken op klassiek gitaar. In die zin is het bewerken van een jazz standard voor klassiek gitaar hier een voortzetting van. De gitaar-technische problemen die dit met zich meebrengt alsmede interpretatie opvattingen van uiteenlopende jazz stijlen vormen de inhoud van deze workshop.

Ter voorbereiding van deze workshop kunnen deelnemers het volgende boek downloaden:

Jazz standards on classical guitar. Dingeman Coumou     

Misty, transcription for classical guitar: Dingeman Coumou

Tremolo techniek voor de klassieke gitaar.

Het Recuerdos de la Alhambra van Francisco Tarrega is één van de meest bekende stukken uit de romantische gitaar literatuur. Kenmerk is de solistische speelwijze waarin een mandoline-achtige melodie klinkt die tegelijkertijd door een er onder liggend arpeggio wordt begeleid. Velen willen dit stuk graag leren spelen maar denken dat de tremolo techniek alleen voor de allerbeste virtuozen is weggelegd. In deze workshop wordt aan de hand van een serie oefeningen uitgelegd hoe de gitarist zich deze techniek eigen kan maken en onderhouden. De praktische toepassing van deze techniek beoefenen we op een tremolo arrangement van Romance anoniem en de authentieke versie van het Recuerdos de la Alhambra zoals Tarrega die in eerste instantie componeerde voor een leerling.

N.B. Het Recuerdos de la Alhambra is de meest bekende tremolo compositie voor gitaar. El Ultimo Trémolo van Agustin Barrios is wellicht de meest magistrale compostie in dit genre. Ook deze compositie kan des gewenst deel uitmaken van de te behandelen stof van deze workshop.
Bovenstaande workshop heeft op 27 november 2012 in Bennekom plaatsgevonden voor gitaarvereniging Pro Guitarra, regio Ede.
De twee bovenstaande workshops hebben tijdens de juibileumviering 2010 n.a.v. het 15-jarig bestaan van Muziekvereniging Pro Guitarra plaatsgevonden en zijn mede mogelijk gemaakt door ondersteuning van de volgende fondsen:

Piano composities of orkestrale werken op klassiek gitaar.

Deze workshop gaat in op een traditie waarin bekend piano of orkest repertoire wordt bewerkt tot een solo arrangement voor klassiek gitaar. In die zin vertoont deze werkshop dus een gelijkenis met die van de Jazz standards op klassiek gitaar. De al eerder genoemde Johann Kaspar Mertz (1806-1856) was ook een meester in het bewerken van orkestraal repertoire. De gitaar-technische problemen alsmede interpretatie opvattingen vormen de inhoud van deze workshop.

Interesse gewekt?

Wil je genieten van mijn gitaarspel op locatie vraag dan vrijblijvend naar de mogelijkheden.
Contact
angle-double-up linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram